Forskningsområde

Forbrukerinnsikt og helseriktig mat

Hos Nofima har vi internasjonal spisskompetanse knyttet til å forstå forbrukernes opplevelse og sensoriske persepsjon av helseriktig mat i ulike situasjoner.

Vi forsker på samspillet mellom menneske, mat og kontekst:

  • hva forbrukerne oppfatter som helseriktig mat
  • hvordan matvarer bør merkes med helseeffekt
  • hvordan helseriktige produkter og komponenter oppfattes sensorisk
  • hvilke konsekvenser dette har for forbrukernes valg

 

Vi fokuserer spesielt på barn, ungdom og eldre og deres forhold til helseriktige produkter, særlig med tanke på å øke disse forbrukernes kunnskap om personlig ernæring.

 

Merking av mat
Nofimas forskning knyttet til merking av mat fokuserer blant annet på hvordan matvarer bør merkes med helseeffekt. I den forbindelse deltar vi i et stort nordisk prosjekt som kartlegger hvordan forbrukere i alle de nordiske landene oppfatter helsepåstander knyttet til mat.

Hva skjer i sinnet i det vi inntar maten? Foto: Illustrasjon: Trine V. Håbjørg

Hva skjer i sinnet i det vi inntar maten?

Aktuelle saker

Kontaktperson

  • Øydis Ueland

    Forskningssjef, Sensorikk, forbruker og innovasjon

    Tlf: +47 64970494

    Mobil: +47 996 07 621