Forskningsområde

Mat og situasjon

Smakspreferansene våre påvirkes av omgivelsene. Mange produkter oppleves annerledes når de konsumeres hjemme, sammenliknet med på restaurant, i en kantine eller på reise.

Når næringsmiddelbedrifter gjennomfører forbrukertester for å få kunnskap om produktene sine, er det viktig å planlegge undersøkelsen ut fra produktet. Dette fordi omgivelsene testen utføres i vil være av stor betydning.

Nofima gjennomfører regelmessig forbrukertester med hensyn til hvordan situasjoner påvirker smakspreferanser. Vi har blant annet gjennomført slike situasjonstester av vin og ost. Ikke uventet likes vinen bedre når den drikkes i godt selskap. Effekten av omkringliggende faktorer, som tilbehør og sosial situasjon, er faktisk like sterk som effekten av smaksvariasjon mellom ulike viner. For eksempel for ost forholder smakspreferansene seg annerledes enn for vin. Gulost smaker like godt uansett om man er på osteparty eller alene ved kjøkkenbenken, viser undersøkelser. Det er altså viktig å velge riktig tilnæringsmetode når man skal teste produkter på forbrukerne.

 

None Foto: Mari Svenningsen
Copyright: Opplysningskontoret for kjøtt

Aktuelle saker

  • De tolker våre sanser

    21. mars 2013

    Sensorikk er læren om sansene. Fagområdet der egenskaper beskrives ut fra hvordan de oppfattes av menneskets sanser – ved enten å lukte, smake, se, berøre eller høre. Sensorisk vitenskap er å forstå hvilke faktorer som påvirker vår spiseopplevelse.

Kontaktperson

  • Margrethe Hersleth

    Seniorforsker, F.aman. II, Inst. for kjemi, biotekn. og matvitenskap, UMB

    Tlf: +47 64970159

    Mobil: +47 901 89 021