Forskningsområde

Sjømat og helse

Det blir stadig bekreftet gjennom forskning at sjømat er sunt. Det er vist at konsum av sjømat virker forebyggende overfor hjerte- og karsykdommer.

Den helsefremmende effekten av å spise sjømat har hovedsakelig vært tilskrevet innholdet av omega-3-fettsyrer. Sjømat inneholder også andre stoffer som er vist å ha positiv virkning. Fet fisk er en god kilde til vitamin D, og sjømat har et høyt innhold av de essensielle mineralene selen og jod.

Sjømat inneholder også bioaktive stoffer, dvs. næringsstoffer som ikke er essensielle, men som kan ha gunstig effekt på helsen. Nofima har flere forskningsprosjekter på sjømat og helse, og prosjektene har særlig fokus på helseeffekter fra andre stoffer enn omega-3. Mye av Nofimas satsing på sjømat og helse er finansiert av Troms fylkeskommune v/plan- og næringsetaten og midler fra Sparebankens gavefond.

Sjømat og diabetes
Diabetes er et voksende problem både nasjonalt og globalt. Det er estimert at 300 millioner mennesker vil ha type 2 diabetes i 2025. Noen studier har vist at fiskeprotein kan beskytte mot utviklingen av diabetes. Ved å sammenligne ulike proteinkilder, ønsker forskere ved Nofima å studere hvilke kilder som har positiv effekt på diabetes.

Torskeprotein har vist seg å være særlig gunstig. Prosjektet er et samarbeid med en anerkjent kanadisk forskergruppe ved Laval Universitetet, Québec, Canada og avdeling for Medisinsk Fysiologi ved Universitetet i Tromsø.

Hjerte og karsykdommer i Norge og Russland
Nofima har også et samarbeid med Institutt for samfunnsmedisin ved Universitet i Tromsø og Universitetet i Arkangelsk i Russland. I en befolkningsstudie sammenlikner man utbredelsen av hjerte- og karsykdommer i Nordvest-Russland med Norge. Målet er å finne forklaringer på hvorfor hjerte- og karsykdommer er mer utbredt i Russland enn i Norge.

Naturlig blodtrykksdemper fra havet
Sjømat inneholder proteiner og andre næringsstoffer som i noen studier har vist seg å ha en gunstig effekt på enzymer som regulerer blodtrykket. Under fordøyelsen brytes fiskeproteinene ned til peptider, og noen av peptidene hemmer dannelsen av angiotensin II (ACE-hemmere). Forskere ved Nofima har funnet flere potente ACE-hemmere fra det marine miljø.

Reduseres helseeffekten ved prosessering?
I Norge og de fleste andre land blir sjømat prosessert før det blir konsumert. Under prosesseringen mister produktene en rekke næringsstoffer, og noen av disse stoffene er påvist å ha en helsefremmende virkning.

Nofima har et samarbeid med Norges fiskerihøgskole og Institutt for medisinsk biologi ved Universitetet i Tromsø der man ønsker å undersøke om prosessering av sjømat påvirker noe av helseeffekten.

MARIFUNC
MARIFUNC (The Nordic Network for Marine Functional Food) er et nettverkssamarbeid der forskere fra Norden har studert helsefremmende komponenter i sjømat. Arbeidet har resultert i en rapport/bok som beskriver funksjonelle stoffer i sjømat og angir hvilke helseeffekter de ulike stoffene har.

Prosjektet har vært koordinert fra Nofima, og flere forskere fra Nofima har bidratt til rapporten.

Nofima har i samarbeid med NSL laget brosjyren Hav og helse som beskriver helseeffekter av å spise sjømat. I tillegg gir brosjyren redegjørelse om hvorfor sjømat er et unikt næringsmiddel, og har en detaljert oversikt over næringsinnholdet i norske fiskearter.

Konsumentadferd
Selv om det er ettertrykkelig bevist at sjømat er sunt, har det vist seg utfordrende å omsette dette i økt konsum av sjømat. Dette gjelder særlig blant barn og ungdom. Nofima har satt søkelys på dette problemet og forsker på hvorfor sjømat er lite populært blant barn og ungdom.

None Copyright: Nofima

Copyright: Nofima