Innovasjon

Optimisme og fremtidstro

Årets Anuga-messe i Köln bød på mange overraskende og positive opplevelser for dem som deltok. Nye emballasjeløsninger, fokus på design og sammensmelting av mat og kosmetikk oppsummerer inntrykket.

- Spesielt innen drikkevarer og ferdigmat har det skjedd enormt mye nytt og spennende, forteller strategi- og analysesjef og trendekspert Hilde Skotland Mortvedt hos Nofima Mat.

Sammen med deltakerne i verdiskapningsnettverket Nyskapning i praksis og nettverksleder Stine Alm Hersleth besøkte hun Anugamessen, som regnes som en av verdens viktigste messer innen mat- og drikkevarer.

- Trendsignalene man ser her bør tas på alvor, også det man opplever som ganske sprøtt, Ikke tenk at dette bare er teit, og at det ikke finnes et marked for slike produkter i Norge. Jeg har flere ganger blitt overrasket over at produkter som jeg virkelig ikke har hatt tro på for det norske markedet har vist seg å slå an også her, sier Stine Alm Hersleth.


Drikk deg vakrere!
Veksten i antallet utstillere i hallen for drikkevarer viser med stor tydelighet at dette er et raskt voksende segment. Her er optimismen stor, fargene sterke og mange forskjellige alternativer innen emballasje. Miljø er i fokus for mye av emballasjen. Et eksempel er utvikling av drikkeposer fremfor å bruke flasker. Spesielt i land der det ikke er normalt med panteordninger vil slike løsninger redusere søppelmengden betraktelig.

Det er fokus på det naturlige og ekte. 100 prosent naturlige råvarer og ingen tilsetningsstoffer er en gjenganger. Beautifood er det nye. Vi ser en sammensmeltning av mat og kosmetikk. Det finnes drikker som inneholder collagen og påstår seg å slette ut rynker, små energishots som gjør deg piggere og flasker der helsekomponenter, som for eksempel ginseng eller grønn te, er samlet i korken og renner ned i vannet i det du vrir på korken.

- Akkurat dette med å velge innhold av smakskomponentene i korken har vi brukt som et tenkt drikkeprodukt i Nofima Mat for å illustrere trender, derfor er det fantastisk å se et tilnærmet likt produkt som det vi diktet i virkeligheten. Tenk hvilke miljøbesparelser dette vil gi, hvis vi i stedet for å kjøpe hele flasker kan nøye oss med å kjøpe korker, påpeker Mortvedt.

Ferdigmat som forteller historier
Ett annet område som var kjempestort var ferdigmat, og her har det skjedd mye på innovasjonsområdet. Det var flere nye trender å skue på Anuga:
• Flere fiske- og sjømatretter enn tidligere
• Mange retter med asiatisk preg
• En rett består av mange flere komponenter enn tidligere, og brettene er oppdelt i flere kammer enn hva som har vært vanlig til nå.
• Ferdigmaten er langt mer segmentert både mot målgruppe og spisesituasjon
• Emballasje og design er i fokus, og brukes blant annet til å knytte historier til rettene. De viser ofte beskrivende oppskrifter i ord og bilder som sikrer riktig tilberedning.

- Jeg er overbevist om at mye av det som ble presentert på ferdigmatfronten på messen, vil vi om ikke så altfor lang tid se også i Norge, sier Mortvedt.


Stort utbytte av messebesøket
I forkant av messebesøket og som en del av nettverket Nyskapning i praksis fikk deltakerne hver sin observasjonshåndbok. Håndboken inneholder blant annet håndgripelige tips til hvordan de kan øke nytten av messebesøk.

- En av hensiktene med messebesøket er å lære på tvers av bransjer. Ved hjelp av planleggingskort og bevisstgjøringsoppgaver i forkant kan vi øke nytteverdien av besøket betraktelig. Deltakerne fikk flere oppgaver, blant annet skulle de skrive ned sine viktigste observasjoner og hvorfor de opplevde dem som viktige, avslutter Stine Alm Hersleth hos Nofima Mat.

 

  Nye mattrender ser dagens lys. Nå er det beautifood som gjelder.

Nye mattrender ser dagens lys. Nå er det beautifood som gjelder.

Kontaktperson

Kontaktperson