Nyhetssak

Mulighetene i den nordiske smaken

Den nye nordiske maten går sin seiersgang verden over. Den blir servert på verdens beste restaurant og tilberedes av verdens ledende kokker. Så hva er suksesskriteriene?

Ny nordisk mat handler om å bruke lokale produkter av høy kvalitet, å ta hensyn til sesong, og om bærekraftige og ansvarlig valg for fremtiden. Altså om langt mer enn bare gourmetmat.

Danske matprodusenter og tilbydere har kommet betydelig lengre i å dra nytte av suksessen til deres mesterkokker, og den danske turistnæringen bruker matopplevelser som salgsargument i langt større grad enn hva som gjøres i Norge. Også svenskene satser stort på nordiske matopplevelser og markedsfører Sverige som det nye matlandet.

Matkulturen er en viktig del av totalen
Nå er tiden inne for at flere norske matprodusenter og tilbydere tar del av suksessen. Da er det viktig med god kunnskap om hva forbrukerne vil ha og hvordan de ønsker maten presentert samt tydelige beskrivelser av produktenes helsefordeler.

- Vi må fortelle historier og skape en identitet knyttet til maten. Det handler om å skape en matkultur der rene, enkle og friske nordiske råvarer forenes med natur, historie, håndverk, design og helse, sier Einar Risvik, forskningsdirektør i Nofima Mat og leder for arbeidsgruppa Ny Nordisk Mat.

Den tradisjonelle norske maten har vist seg å være gunstig for folkehelsa, blant annet på grunn av bruken av rotgrønnsaker, sunne kornsorter, grovt brød og sjømat.

- Vi har solid kompetanse innenfor både forbrukersegment, råvarekvalitet og mathelse. Dette er kunnskap som vil være til stor nytte, og vi hjelper gjerne matbedrifter og serveringssteder som vil utvikle produkter med en profil basert på Ny Nordisk Mat, sier Gunhild A. Dalen områdedirektør for kommunikasjon og produktutvikling i Nofima.

Etterlyser større stolthet
Den særegne smaken på en rekke nordiske råvarer skyldes forhold som jordmonn, klima, genetikk og ren natur. Dette kan vi bli langt flinkere til å markedsføre.

- Vi bør være stoltere av vår nordiske mat, og beskrive maten på en måte som gjør forbrukerne bevisste på det unike i hvert enkelt produkt, sier Einar Risvik.

Han har i samarbeid med andre deltakere i arbeidsgruppa for Ny Nordisk Mat utgitt inspirasjonsheftet "Å formidle det nordiske kjøkken". Tanken bak heftet er å inspirere til en bevisst språkbruk, som fremhever det særegne med den nordiske maten. Altså renhet, enkelhet og friskhet samt å avspeile de skiftende årstidene. Andre viktig verdier er bærekraftig og etisk produksjon, regional forankring og nærhet til mennesker og natur.

- Nå er tiden inne for å ta et steg videre og utvikle en kunnskapspakke der både matprodusenter og tilbydere kan hente fakta og kunnskap som vil gjøre arbeidet med eksempelvis markedsplaner enklere og prognosene mer treffsikre, avslutter Gunhild A. Dalen.