Prosjekt

Diogenes

Nøkkeldata

Startdato 1. januar 2005
Sluttdato 31. desember 2009
Oppdragsgiver EU
I samarbeid med Nofima Mat er eneste norske deltaker sammen med 36 andre forskningsinstitusjoner, universiteter og bedrifter fra Bulgaria, Danmark Finland, Frankrike, Italia, Hellas, Nederland, Spania, Storbritannia, Sveits, Tsjekkia, Tyskland og Ungarn.

Diogenes står for Diet, Obesity og Genes, og er et tverrfaglig forskningsprosjekt som søker å forstå hvordan overvekt kan forhindres og behandles ved å kartlegge genenes betydning på effekten av ulike dietter. Målet er å øke kunnskapen om sammenhengen mellom overvekt, diett og gener, samt fysiologiske og psykologiske faktorer.

Proteinrik mat i kampen mot fedme
Ett av områdene innenfor prosjektet er å utvikle proteinrik mat og mat med lav glykemisk indeks som gir en lengre metthetsfølelse enn vanlig. Nofima Mat har ansvaret for utvikling og uttesting av proteinrike kjøttprodukter. De nyutviklede matvarene er testet ut på familier i Danmark og Nederland med et overvektsproblem. Forskerne studerer hvorvidt blant annet valg av produkter med høyt proteininnhold og lav glykemisk indeks faktisk fører til redusert matinntak.

Hvilke rolle spiller lukt, tilsetninger og ikke minst gener?
Prosjektet tar også for seg problemstillinger knyttet til hvilke lukter og tilsetninger som kan påvirke metthetsfølelsen. Det er blitt gjort sensoriske undersøkelser der luktesansen har vært i fokus. Resultater fra tidligere forskning viser at man kan bli mett av å lukte mat - i alle fall for en stund. Dersom det viser seg at personer med dårlig luktesans spiser mer for å tilfredsstille denne sansen, kan det være at disse personene trenger å krydre maten mer.

Tilsetninger i mat blir også vurdert som en kilde til metthetsfølelse. Hensikten er å finne ut om noen tilsetninger gir mer metthetsfølelse enn andre, som for eksempel spesielle krydder.

 

None Foto: Kjell J. Merok
Copyright: Nofima

Aktuelle saker

  • Mat og følelser

    20. januar 2011

    – Det er flere Ludviger enn Solaner blant folk. Forbrukere vil ha kjente og kjære produkter, og forandring fryder ikke!

Kontaktperson

  • Øydis Ueland

    Forskningssjef, Sensorikk, forbruker og innovasjon

    Tlf: +47 64970494

    Mobil: +47 996 07 621